Kvivsvegen

Eiksundsambandet var bare første steg på veien mot en ny tid. Skipsindustrien og fiskeindustrien er eksportrettet, og Ulstein, Herøy, Ørsta og Volda ville ha stor bruk av bedre og kortere vei til Østlandet og videre ut.

Kvivsvegen er en del av E39 mellom Hornindal og Austefjord i Volda kommune i Møre og Romsdal. Idar var blant foregangsmennene for å få bygd Kvivsvegen, og høsten 2012 var milliardprosjektet fullført. Kvivsvegen er totalt 17,2 km, og i tillegg ble det bygget 2,9 km sideveier og 1,5 km gang- og sykkelvei. Det er fire tunneler på strekningen. Kvivstunnelen (6 563 m), Eidsnakktunnelen (1 627 m), Fyrdsbergtunnelen (1 182 m) og Damfosstunnelen (218 m). De to sistnevnte åpnet i desember 2011. I tillegg er det en større bru, Kvivsbrua (144 m). Hjartåbergtunnelen åpnet i 2014 som del av rassikringsstiltak på nye E39 langs Austefjorden. Til sammen ble det 8 km ny eller oppgradert vei med Hjartåbergtunnelen, Årsettunnelen og tilknyttet vei i dagen ferdig i 2014. Idar fikk ikke oppleve å kjøre Kvivsvegen, men han fulgte interessert med i byggingen så lenge han levde. Med de to samferdselsprosjektene mot sørøst har Ulstein-regionen fått redusert reisetiden til Østlandet med flere timer.